[Kpł 1: 1] I zawołał PAN do Mojżesza, i powiedział do niego z Namiotu Zgromadzenia…
[Lb 1: 1] PAN przemówił do Mojżesza na pustyni Synaj, w Namiocie Zgromadzenia…
Czy dostrzegacie jakąś różnicę między tymi dwoma wierszami?
• z namiotu – Mojżesz znajduje się na zewnątrz namiotu
• w namiocie – Mojżesz znajduje się wewnątrz namiotu
[Wj 40: 33-35] W końcu Mojżesz ogrodził dziedziniec wokół przybytku i ołtarza, w bramie dziedzińca zawiesił kotarę — i tak dokonał dzieła. Wtedy obłok zakrył namiot spotkania. Chwała PANA napełniła przybytek! Mojżesz nie był przez to w stanie wejść do namiotu spotkania — spoczywał na nim obłok i chwała PANA napełniała przybytek.
Najpierw Bóg przemawiał z Góry Synaj, a następnie po zbudowaniu przybytku, Boża chwała wypełnia przybytek / namiot spotkania/zgromadzenia i Bóg przemawia z tego miejsca znajdującego się w środku obozu Izraela.
Bóg więc zbliża się do Swego wybranego ludu i ta księga zawiera pouczenia dotyczące zbliżania się Izraela do Boga.
Druga połowa Księgi Wyjścia opisuje budowę Przybytku - namiotu, w którym Bóg miał zamieszkać pośród swego ludu.
Boży namiot znajdował się pośrodku setek innych namiotów synów Izraela – namiot Boga i namioty ludzi stały razem - Boży przybytek otoczony ze wszystkich stron przez namioty grzesznych ludzi.
Księga Kapłańska opowiada o wszystkim, co miało się dziać w Bożym namiocie i o tym, co powinno się dziać w namiotach Izraelitów, czyli w ich codziennym życiu.
Możemy podzielić tę Księgę na dwie części: część poświęconą namiotowi Boga i część dotyczącą namiotów ludu - w jednej i drugiej sferze miały obowiązywać przepisy i regulacje zawarte w tej księdze.
Słowo kapłan w różnych odmianach występuje w tej księdze 189 razy i dlatego ta księga w naszym języku została nazwana Księgą Kapłańską.
W greckim przekładzie Septuaginty, w łacińskim przekładzie Wulgaty i w wielu innych językach, ta księga jest nazywana księgą lewitów (szczególnych kapłanów, odpowiedzialnych za służbę w przybytku a później w świątyni).
W hebrajskim kanonie Pism ta księga nosi nazwę Wajikra – od pierwszego hebrajskiego zwrotu, który znaczy: i zawołał…
Więcej niż 40 procent wszystkich przykazań Pięcioksięgu znajduje się w tej centralnej księdze Tory, stanowiąc przewodnik dla kapłanów i lewitów, odpowiedzialnych za sprawowanie kultu w Bożej świątyni.
Dla nas, chrześcijan z pogan, żyjących w 21 wieku, treść tej księgi jest w wielkiej mierze obca, nieciekawa i niezrozumiała.
Nie spotkałem jeszcze ani jednego człowieka, dla którego Księga Kapłańska byłaby wśród ulubionych ksiąg biblijnych.
Większość chrześcijan nie cierpi tej księgi i trzyma się od niej z dala, dlatego że nie zawiera prawie żadnych ciekawych historii i wydarzeń, natomiast jest pełna krwawych ofiar, świątynnych obrzędów i żydowskich świąt!
Jest to jednak bardzo ważna księga biblijna i zawiera koncepcje, bez poznania których wiele innych części Biblii przestaje być zrozumiałych i znaczących.
Księga Rodzaju mówi o wybraniu Bożego ludu, Księga Wyjścia opowiada o wybawieniu tego ludu z niewoli, a Księga Kapłańska - o poświęceniu Bogu Jego ludu - wyjaśnia, jak ludzie mogą żyć blisko Boga, jak służyć Mu i jak Go wielbić - jak okazywać Bogu wdzięczność za zbawienie i usynowienie.
Księga Wyjścia mówi o tym, jak Bóg zbliża się do człowieka.
Natomiast Księga Kapłańska wyjaśnia, jak grzeszny człowiek może się zbliżyć do świętego Boga.
Bóg jest święty i bezpieczny dostęp do Jego obecności jest zarezerwowany wyłącznie dla świętych!
[Kpł 11: 44] Ja, PAN, jestem waszym Bogiem! Uświęcajcie się i bądźcie święci, bo Ja jestem święty!
To jest centralne, kluczowe przesłanie tej księgi.
Słowo święty w różnych odmianach występuje ponad 100 razy w tej księdze.
Pierwszych 7 rozdziałów tej księgi wyjaśnia konieczność ofiarowania / uśmiercania niewinnych zwierząt w miejsce winnych ludzi.
To bardzo drastyczna ilustracja opłakanego stanu człowieka wobec doskonałego Boga.
Niewinne zwierzęta musiały umrzeć / ich krew musiała zostać przelana aby zobrazować konieczność śmierci niewinnej ofiary w miejsce winnego człowieka.
W 17 rozdziale i 11 wierszu czytamy, że życie ciała jest we krwi, a Bóg dopuścił ją dla Swego ludu na ołtarzu, aby dokonywała przebłagania za ich życie, ponieważ krew jest przebłaganiem za życie.
Jednak autor listu do Hebrajczyków (10: 4) zapewnia nas, że niemożliwe jest, aby krew wołów i kozłów gładziła grzechy.
Wszystkie krwawe ofiary opisane w Księdze Kapłańskiej były jedynie obrazem i zapowiedzią jedynej odkupieńczej, zbawczej krwawej ofiary złożonej przez Samego Boga na krzyżu Golgoty.
Tylko dzięki tej ofierze ludzki grzech może być odkupiony / przebaczony / zgładzony i grzeszny człowiek może zostać oczyszczony z winy i uświęcony – oddzielony od grzechu i poświęcony Bogu.
To jest wielkie poselstwo Księgi Kapłańskiej – Konieczność cierpienia i śmierci niewinnej ofiary w miejsce winnego, skalanego grzechem człowieka.
Składane ofiary zawierają też element społeczności / wspólnoty / bliskiego kontaktu / bycia w bliskiej relacji.
Pan Jezus ofiarowując samego siebie doprowadził do usunięcia barier w naszej relacji z Bogiem – uczynił pokój między Bogiem a ludźmi, umożliwił nam przystęp do Bożej obecności.
Bóg jest święty w wyjątkowy sposób będąc całkowicie odmienny od wszystkiego co istnieje – nie ma nikogo, kto byłby jak Bóg – On jest jedyny w swoim rodzaju – oddzielony i odmienny od wszystkiego co sam stworzył.
Boża świętość przejawia się w Jego sprawiedliwości i oddzieleniu od grzechu i do tego samego wzywa Swój lud – zarówno w Starym jak i w Nowym Przymierzu.
Bóg oczekuje, że Jego lud, który wybrał spośród innych narodów, będzie również w swoim postępowaniu taki jak jest Bóg, a nie jak inne grzeszne narody:
[Kpł 20: 22-26] Przestrzegajcie więc wszystkich moich ustaw i wszystkich moich praw i wypełniajcie je, aby was nie wyrzuciła ziemia, do której was wprowadzę, abyście w niej mieszkali. A nie postępujcie według obyczajów tego narodu, który wypędzam przed wami. To wszystko bowiem czynili i obrzydli mi. Wam zaś powiedziałem: Wy posiądziecie ich ziemię i dam ją wam jako posiadłość - ziemię opływającą mlekiem i miodem. Ja jestem PAN, wasz Bóg, który oddzielił was od innych narodów. Będziecie więc rozróżniać między zwierzęciem czystym a nieczystym i między ptakiem nieczystym a czystym. Nie kalajcie waszych dusz przez zwierzęta i ptactwo, i wszystko, co pełza po ziemi, co oddzieliłem od was jako nieczyste. I będziecie dla mnie święci, bo ja, PAN, jestem święty i oddzieliłem was od innych narodów, abyście byli moimi.
Bóg, który nas zbawia, oczekuje, że będziemy żyli zgodnie z Jego wskazaniami – co sprawi, że będziemy święci, czyli oddzieleni od otaczającego nas grzesznego świata – naśladujący Boga w Jego sprawiedliwości i oddzieleniu od grzechu.
Ponadto świętość wiąże się z oddaniem Bogu / oddzieleniem dla Boga.
Bóg jest święty i wszystko co Go otacza, co Jemu służy, co Jego chwali, musi być święte – czyli Jemu poświęcone / Jemu oddane / dla Niego przeznaczone.
To oznacza nie tylko wolne od grzechu, ale także nie używane do pospolitych celów czy codziennych czynności.
Czyli święte szaty / naczynia były przeznaczone wyłącznie do służby Bogu w Jego świątyni.
Podobnie ma się rzecz z wszelkimi przedmiotami znajdującymi się w świątyni i używanymi w trakcie świątynnych obrzędów.
Sama świątynia bez Bożej obecności była tylko zwykłą budowlą. Natomiast Boża obecność w świątyni czyniła świątynię świętą!
To Bóg jest święty i On Swoją obecnością poświęca i uświęca wszystkich i wszystko co ma z Nim kontakt.
Bóg stworzył wszystkie zwierzęta, ptaki, ryby ale tylko niektóre wybrał na ofiary, które miały być jemu składane i te zwierzęta były nazywane czystymi.
Wszystkie inne były uważane za nieczyste – czyli pospolite, niezdatne, nieodpowiednie do ofiarowania na Bożym ołtarzu.
To nie znaczy, że były grzeszne czy w jakikolwiek sposób moralnie skalane! Nie!
Ich nieczystość odnosiła się wyłącznie do ceremonialnej nieprzydatności w obrzędach związanych z uwielbianiem Boga.
Podobnie ma się sprawa z wieloma aspektami ceremonialnej nieczystości ludzi.
Człowiek chory na trąd był nieczysty nie w sensie moralnym, ale ceremonialnym, co oznaczało, że był oddzielony od zdrowych ludzi i nie miał wstępu do świątyni, gdzie gromadzili się zdrowi ludzie – a więc była to forma kwarantanny – chroniącej pozostałą część wspólnoty Bożego ludu.
Podobnie kobieta, która urodziła dziecko była ceremonialnie nieczysta – czyli miała pozostać w domu z dzieckiem, a nie chodzić do świątyni, gdzie ona sama i jej dziecko byli narażeni na kontakt z wieloma ludźmi i ich zarazkami!
Oczywiście, Bóg nie objaśniał wszystkiego z medycznego czy zdrowotnego punktu widzenia – po prostu dał przykazania chroniące ludzi i mające zapewnić nam jak najlepsze życie – oczekując zaufania i posłuszeństwa.
W tym sensie jest to księga ponadczasowa – zawiera dla nas lekcje wiary i zaufania dobremu Bogu – Ojcu, który kocha nas i troszczy się o nas.
Natomiast błędem jest trzymanie się litery wszystkich przepisów i nakazów zawartych w tej księdze.
Dzisiaj inaczej postępujemy z grzybem w ścianie domu, z osobami zakaźnie chorymi czy w przypadkach naturalnych, fizjologicznych czynności naszego organizmu, o których mówi ta księga.
Zdumiewające jest wybiórcze nastawienie współczesnych chrześcijan do zawartych w tej księdze przepisów.
Na przykład 23 rozdział tej księgi zawiera opis uroczystych świąt Izraela, poczynając od dnia szabatu a kończąc na święcie szałasów:
[Kpł 23: 2-5] Przemów do synów Izraela i powiedz im: Uroczyste święta PANA, które będziecie ogłaszać jako święte zgromadzenia. One są moimi uroczystymi świętami. Przez sześć dni będziecie wykonywać pracę, ale siódmy dzień będzie szabatem odpoczynku, świętym zgromadzeniem, nie będziecie wykonywać wtedy żadnej pracy. Jest to szabat PANA we wszystkich waszych domach. Oto uroczyste święta PANA, święte zgromadzenia, które będziecie ogłaszać w ich oznaczonych porach: W pierwszym miesiącu, czternastego dnia tego miesiąca, o zmierzchu, jest Pascha PANA.
Doroczne święta str.87
[Kpł 25: 1-10] Potem PAN powiedział do Mojżesza na górze Synaj: Przemów do synów Izraela i powiedz im: Gdy wejdziecie do ziemi, którą wam daję, wtedy ziemia będzie obchodzić szabat dla PANA. Przez sześć lat będziesz obsiewał swoje pole i przez sześć lat będziesz obcinał swoją winnicę, i zbierał z niej plony; Lecz w siódmym roku ziemia będzie mieć szabat odpoczynku, szabat dla PANA. Nie będziesz obsiewał swego pola ani obcinał swojej winnicy. Nie będziesz żął tego, co samo wyrośnie po twoich żniwach, ani nie będziesz zbierał winogron twojej zaniechanej winnicy. To będzie rok odpoczynku dla ziemi. I szabat ziemi będzie dla was pokarmem: dla ciebie, dla twego sługi, dla twojej służącej, dla twego najemnika i dla przybysza, który mieszka u ciebie. Także dla twego bydła i zwierząt, które są w twojej ziemi; cały jej plon będzie służyć za pokarm. Policzysz też sobie siedem lat szabatowych, to jest siedem razy po siedem lat; okres siedmiu szabatowych lat będzie wynosił czterdzieści dziewięć lat. Wtedy w dziesiątym dniu siódmego miesiąca każesz zatrąbić w trąbę o donośnym dźwięku; w Dniu Przebłagania zatrąbicie po całej waszej ziemi. Poświęcicie pięćdziesiąty rok i ogłosicie wolność w ziemi wszystkim jej mieszkańcom. Będzie to dla was rok jubileuszowy. Każdy z was wróci do swojej posiadłości i do swojej rodziny.
Free AI Website Builder